Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

PADOMI

 

 

Laivā pa upēm. 10. fragments: Sacensības straujās upēs.

Andris Stavro, 03.12.2005

Komentāri [3]

 

Autora piezīme: materiāls tapis pirms 20 gadiem

 

Piedalīties ūdenstūrisma tehnikas sacensībās – tas nozīmē aizraujoši pavadīt nedēļas nogali, satikt draugus un paziņas, atrast ceļabiedrus pārgājieniem.

Kas ir šīs sacensības – tūrisms vai sports? Diezin vai ir vērts strīdēties. Galvenais, tās patīk!

Vispopulārākās ir ūdenstūrisma tehnikas slaloma sacensības, ko īsi var raksturot: airēšanas slaloms tūrisma laivās. Katrā ziņā ūdenstūristiem, kuri pazīst šo sporta veidu, ir daudz labākas izredzes tūrisma sacīkstēs.

 

AIRĒŠANAS SLALOMS

 

Straujā upes posmā vai īpaši slalomam būvētā kanālā (mūsu valstī vienīgais atrodas pie Minskas) virs ūdens uzkarināts ap 30 vārtu. Katrus no tiem veido divas kārtis 1,2-3m attālumā viena no otras. Vārds slalom tulkojumā no zviedru valodas nozīmē “pēdu līkumosana”, tādēļ viegli uzminet, ka ar vārtiem nosprausta līkloču trase ap 60m garumā. Tajā ne vien jāairē pa straumi, pret straumi un atmuguriski, bet arī jāpārvar viļņi, atstraumes, veltņi, virpuļi un citas briesmas.

Dalībnieki, nodrošinājušies ar peldvestēm un ķiverēm, startē cits aiz cita, parasti minūtes intervālā. Uzdevums: pēc iespējas ātrak izbraukt trasi, nepieskaroties vārtu kārtīm . Tie, kuriem neiznāk darīšana ar glābšanas dienestu, pēc 3-4 minūtēm finišē.

Katrs piedalās vienā no šādām laivu klasēm:

K-1 (vienvietīgais kajaks) - sievietes;

K-1 - vīrieši;

C-1 (vienvietīgā kanoe) - sievietes;

C-1 - vīrieši;

C-2 (divvietīgā kanoe) - vīrieši;

C-2 mix - jauktas ekipāžas.

Saskaņā ar jaunajiem ICF apstiprinātajiem noteikumiem (spēkā no 1986.gada 1.janvāra līdz 1989.gada 31.decembrim) trasē ir divēji vārti – pastraumes (izbraucami pa straumi) un pretstraumes (izbraucami pret straumi). Par pieskaršanos vārtu kārtīm (vienai vai abām, vienreiz vai vairākkārt) – 5 soda punkti. Par vārtu neizbraukšanu vai izbraukšanu nepareizā virzienā – 50 soda punkti. Vārtus drīkst izbraukt ar priekšgalu vai pakaļgalu pa priekšu vai sāniski. Svarīgi, lai airētāja ķermenis šķērsotu līniju starp vārtu kārtīm pareizā virzienā. Rezultātu aprēķina, trasē pavadītajam laikam (sekundēs) pieskaitot soda punktus. Vertē labāko no diviem braucieniem.

Aizraujošas ir komandu sacensības. Komandā – trīs laivas, kuras trasi izbrauc vienlaikus. Laiku sāk ņemt, kad startē pirmā, hronometru nospiež, kad finišē pēdējā.

 

Sacīkšu inventārs

 

Vārtiem – 60 kārtis, 1,8-2,0m garumā, 3-5cm diametrā. Pastraumes vārtos – zaļi baltas (5 zaļas un 5 baltas joslas), pretstraumes vārtos – sarkani baltas (5 sarkanas un 5 baltas joslas). Vārtu numurus krāso melnus uz dzeltenām taisnstūrainām plāksnītēm, ko piestiprina virs vārtiem. Pusē, no kuras vārtus nedrīkst izbraukt, numuru pārsvītro ar sarkanu diagonālu līniju Kārtīm jābūt vismaz 15cm virs ūdens un tā, lai straume tās nešūpotu.

Virvju un stiepļu daudzumu, garumu un kvalitāti izraugās atkarībā no upes posma īpatnībām un trases izkārtojuma.

“Makšķeres” un trijkāji – ar to palīdzību vārtus ērti uzkarināt krasta tuvumā. Trijkājus, divkājus un balstus izmanto, ja nav stāvu krastu, koku u.c., kur piesiet stieples un virves.

Plakāti, karogi, informatīvās plāksnes, rezultātu tablo. Jo plašākas sacensības, jo vairāk to vajadzīgs.

27.zīm. Slaloma trases iekārtojums

 

Radiomezgls ne vien izklaidē ar popmūziku, bet arī tur roku uz sacensību pulsa.

Telefoni – bez tiem nav iespējams operatīvi aprēķināt rezultātus. Vajadzīgas 6-10 telefona līnijas, kas sekretariātu savieno ar startu, finišu un tiesnešu posteņiem pie vārtu grupām.

Laika ņemšanas iekārta – elektroniskais pulkstenis ar atmiņu un skaņas signāliem regulējamā intervālā. Der arī hronometri, sliktāk – labi kabatas pulksteņi.

Sekretariāts – galdi, soli, jumts virs galvas.

Vārtu lapiņās tiesneši ieraksta dalībnieka starta laiku, finiša laiku, soda punktus un piezīmes.

Dalībnieku kartītēs tiek apkopots katra dalībnieka rezultāts un noteikta izcīnītā vieta.

 

Vārtu braukšanas tehnika un taktika. Pirmoreiz tuvojoties slaloma vārtiem, šķiet ka būs jasapinas kārtīs kā ūdenszālēs. Patiesībā tā šūpojas kā sienas pulksteņu svārsti – gan bēgot, gan cenšoties iebelzt pa pieri. Kā tās apmānīt?

Vispārējs princips: tāpat kā kalnu slēpošanā vai autobraukšanā, arī airēšanas slalomā ātra iebraukšana pagriezienā (vārtos) pa īsāko ceļu nedod laika ietaupījumu. Svarīgākais – kā no pagrieziena izbrauc. Rāmā ūdenī izdevīgākais laivas ceļš no vartiem līdz vārtiem ir līkne, kas līdzīga slēpju sliedēm slaloma trasē. Lauzta trajektorija, kas ir īsāka, nav izdevīga galvenokārt divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, ja strauji mana virzienu, nākas bremzēt. Taču nav racionāli virzīt laivu ātrāk vai lēnāk par tās vidējo ātrumu trasē, jo vienmērīga gaita ļauj ietaupīt spēku. Otrkārt, vārtos nav ērti izdarīt asus pagriezienus, jo jāuzmanās, lai nepieskartos kārtīm.

Ja trasē ir 30 vārtu un katros no tiem zaudējat vienu trajektorijas metru, cik lielu attālumu esat nobraukuši lieki? Pareizi, 30 metru!

Izbraucot vārtus, plūstoši jāsavieno pat pretrunīgi manevri. Tas iespējams, ik mirkli domājot ne vien par tuvākajiem, bet arī par nākamajiem un aiznākamajiem vārtiem. Kļūda vienos vārtos “peld līdzi” turpmākajos vārtos.

 

28.zīm. Izdevīgas (baltā laiva) un neizdevīgas (ar pārtrauktām līnijām attēlotā laiva) situācijas vārtos;

 

Steigšanās posmos, kuros nav vārtu, neļauj ietaupīt daudz laika. Labs slalomists ne vienmēr izskatas ātrāks par citiem, taču viņš brauc ekonomiski, nezaudē ne sekundi, ne metru, neizdara liekas kustības.

 

Tiešos vārtus (izbraucami pa straumi ar priekšgalu pa priekšu) jācenšas veikt, it kā to nemaz nebūtu – ne ien neizlaižot īrienus, bet arī nemainot to tempu. Skatieties tikai uz vienu kārti un turieties tās tuvumā! Neliecieties zinis par otru – ja atrodaties tuvu vienai kārtij, skaidrs, ka nepieskarsieties otrai. Grozīdami laivu, tikai apjuksiet un aizbrauksit vartiem garām. Nekavējiet laiku, atskatīdamies, vai neesat nopelnījuši soda punktus! Tikpat tie vairs nav labojami.

Slīpajos vārtos straume plūst slīpi. Pirms tiem jāsaskaņo īrieni jeb “jāatrod solis”, lai noturētos tuvāk kārtij straumes pusē un nepieskartos kārtij zemstraumes pusē. Jo ātrāk brauksit, jo mazāk laika atliks straumei, lai aiznestu laivu garām slīpajiem vārtiem.

Pretstraumes vārtos var ne tikai nopelnīt soda punktus, bet arī zaudēt daudz laika. Tēmējot uz tiem, svarīgākais ir acumērs, koncentrēta uzmanība un gatavība acumirklī reaģēt uz negaidītu situācijas maiņu. Atrodoties vārtos, jāsteidzas prom, it kā pakaļ dzītos haizivs.

Atmuguriski veicamos vārtos zūd pārskats par trasi, tāpēc daudzi tajos nervozē. Nav izdevīgi pagriezties atmuguriski jau tālu augšpus vārtiem un pludināties lejup. Vēl lielāka kļūda – pirms vārtiem airēt pret straumi, cenšoties trāpīt starp kārtīm. Tā vadīt laivu ir ļoti grūti. Vislabāk pirms vārtiem pagriezties slīpi pret tiem, pēdējā mirklī plūstoši iegriezt starp kārtīm un, turpinot sākto kustību, atkal pagriezties pa straumi.

Trases iekārtotāji cenšas izgudrot asprātīgas un daudzveidīgas vārtu kombinācijas, kurās ir iespējas improvizēt, paradīt veiklību, ātru reakciju un situācijas izpratni.

Meistarības rādītājs ir rezultās, taču, vērojot sacensības, nav viegli atšifrēt teicama rezultāta komponentus. Viens no acīm redzamākajiem meistarības kritērijiem – akcentēti virzošie, nevis stūrējošie īrieni. Sevišķa nozīme ir gribasspēkam izvairīties no pieskaršanās vārtu kārtīm.

 

Treniņš. Airešanas slaloms ir dažādu paaudžu sporta veids. Vislabāk sākt 11-12 gadu vecumā, bet par čempionu var kļūt arī pusmūžā. Veterāniem zūd ātrums, taču pieaug izturība, pieredze, meistarība.

Sieviešu treniņš tikpat kā neatšķiras no vīriešu treniņa. Lokanības un koordinācijas ziņā sievietes pat pārspēj vīriešus. VDR speciālisti apgalvo, ka sievietes spēj izturēt par 20% lielāku fizisko slodzi nekā vīrieši.

Slalomists distanē pavada 3-4 minūtes, šajā laikā viņa pulss pārsniedz 20 sitienu minūtē. Acīmredzot nepieciešams vidusdistančnieka treniņš – gan aerobo, gan anaerobo enerģijas avotu attīstīšana.

Sagatavošanās periodā ieteicams nodarboties ar skriešanu, peldēšanu, distanču slēpošanu, kalnu slēpošanu, bumbas spēlēm, vingrošanu, smagatlētiku. Treniņam ziemā jābūt patīkamai pārmaiņai pēc speciālā treniņa. Svarīgi nostabilizēt veselību, izmantojot vispusīgu slodzi. Skriešana un slēpošana galvenokārt noslogo kāju muskuļus, kuri laivā maz tiek nodarbināti, kā arī sekmē norūdīšanos. Vingrošana palīdz izvairīties no muskuļu un saišu savainojumiem. Spēles padara nodarbības interesantas un emocionālas. Vispusīga treniņa mērķis – palielināt spēku, ātrumu, izturību, attīstīt koordinācju, lokanību un veiklību.

Sacensību periodā gandrīz vienīgais ir speciālais treniņš – laivā. Tāpēc ikvienā nodarbībā katrā ziņā jāapvieno tehnikas un kondīcijas treniņš. Tas vislabāk izdarāms rāmā vai lēnā ūdenī, kur var regulēt slodzes intensitāti. Tehnikas pilnveidošana jāplāno gan nodarbības sākumā, kad nogurums netraucē analizēt un koriģēt kustības, gan arī slodzes laikā, jo sacensībās daļa distances jāveic, pārvarot nogurumu. Pieredze liecina, ka kustību vieglums un atraisītība sasniedzama tikai intensīvā, apjomīgā ātruma treniņā. Tehnisko un taktisko iemaņu apgūšana lielā mērā atkarīga no koncentrēšanās spējām un savu kustību apzinātas kontroles.

Kad apgūtas slaloma figūras, treniņš straujā upē nepieciešams tikai paretam – iemaņu atsvaidzināšanai. Trenējieties paņēmienos, kas padodas vājāk, nevis tādos, ko jau protat!

Ja vakarā pirms sacensībām liekas, ka spējat veikt varoņdarbus, negrābiet laivu un neskrieniet uz upi pārliecināties, vai tiešām esat olimpiskā formā! Uguns ieskries pakulās, un nākamajā rītā no spēka un enerģijas būs palikušas tikai atmiņas.

 

ŪDENSTŪRISMA TEHNIKAS SACENSĪBAS

 

Slaloms. Ūdenstūrisma tehnikas slaloma sacensību noteikumi mainās un attīstās nopakaļ slaloma noteikumiem. Zināmā mērā tie ir reģionāli, tāpēc, piedaloties mačos citās republikās, var gaidīt dažādus pārsteigumus.

Dažreiz rīkotāji atsevišķos vārtos ievieš dubultsodu; pēc apgāšanās atļauj turpināt braucienu, ja viens no ekipāžas daībniekiem palicis laivā; rīko sacensības komandām, kuru sastāvā divas laivas vai arī vairākas dažādu klašu laivas; dalībniekiem atļauj startēt vairākās laivu klasēs u.c.

Ne vienmēr vēlams iekārtot ūdenstūrisma tehnikas slaloma trasi, kurā visi vārti izbraucami gan saliekamajām smailītēm, gan piepūšamajām laivām un katamarāniem, jo šo braucamrīku iespējas ir atšķirīgas. Daži “neņemami” vārti nav lielākā nelaime. Svarīgāk, lai distance neiznāktu pliekana. Dažas iespējas tās dažādošanai: piepūšamajām laivām un katamarāniem daļu vārtu atceļ; smailītēm ievieš papildu vārtus; katamarāniem neskaita soda punktus par pieskaršanos vienai vārtu kārtij no iekšpuses; piepūšamo plostu ekipāžām vārtus ieskaita par izbrauktiem, ja vārtos iekļūst divi (trīs) airētāji.

Braukšanas tehnika un taktika: nekādu problēmu, viss tāpat kā airēšanas slalomā.

Paralelais slaloms. Iespējams tikai samērā rāmā ūdenī, jo vajadzīgas divas vienādas distances blakus viena otrai. Reizē startē divas laivas; ekipāža, kura uzvar, iekļūst nākamajā sacīkšu kārtā.

Rallijs. Dalībiekiem noteiktā laikā jāsasniedz konroles punkts. Ūdenstūrisma ralliji parasti risinās vairākas dienas, un rallistu uzdevums – līdz vakaram nokļūt kārtējā apmetnes vietā. Pa ceļam tiek rīkotas visdažādākās sacensības.

Ātruma nobrauciens. Tajā var pārbaudīt savu un laivas izturību, straumes formu pazīšanu un prasmi veikli izvairīties no šķēršļiem. Rīkotājiem sevišķa uzmanība jāpievērš dalībnieku drošībai. Obligāti jāpārbauda ikvienas ekipāžas inventārs. Ieteicams startu dot vienlaikus vairākām laivām vai arī rīkot tikai komandu sacīkstes. Sarežģītākajās vietās nepieciešami glābšanas posteņi, pie aizsprostiem vai bīstamiem šķēršļiem var iekārtot starpfinišus. Distances garums – no sprinta līdz maratonam.

Ātruma nobrauciens ar orientēšanos. Vienlīdz interesants gan upēs, gan ezeros. Kontrolpunktus var novietot trejādi: uz ūdens, krastā un attālu no krasta (lai nosēdējušies airētāji izlocītu kājas). Distances parasti divejādas: marķēta (kontrolpunkti jāiezīmē kartē) un pavēles (jāatzīmejas konrolpunktos). Soda minūtes par neatrastiem vai nepareizi atrastiem vai nepareizi atzīmētiem kontrolpunktiem – saskaņā ar sacīkšu nolikumu.

Ūdenstūrisma šķēršļu josla. Grūtas un interesantas sacensības, kurās iekļauti visdažādakie elementi: ātrumsacīkstes, orientēšanās, glābšana, laivu nešana kalnā u.tml. Piemērots sacensību veids plašos tūristu salidojumos, kā arī fizkultūras kolektīvu spartakiādēs, jo sagādā prieku arī iesācēiem.

Stafete. Komandu sacensības ar vairākiem posmiem: ātrumsacīkstēm, slalomu, orientēšanos, kā arī laivas vadīšanas elementu izpildi (taverss, pagriezieni par 360o u.c.) Var noteikt, ka katrā posmā jāpiedalās citai laivu klasei. Komandu pimie numuri startē vienlaikus, pēdējie finišē ieņemto vietu secībā.

Glabšanas sacensības. To mērķis – sekmēt braucienu drošību, pilnveidot un popularizēt glābšanas paņēmienus. Upes posmā 10-20m atstatumā uzkarināti divi vairākus metrus plati vārti. Tie sacensību vietu sadala trīs zonās. Starta zona – no starta līdz pirmajiem vārtiem, avārijas zona – starp vārtiem, glābšanas zona – no otrajiem vārtiem līdz finišam. Pēc starta signāla četri komandas dalībnieki pēc izvēles novietojas jebkurā glābšanas zonas vietā, krastā vai ūdenī. Divi dalībnieki laivā šķērso starta zonu un avārijas zonā apgāžas. Mirklī, kad pirmais airētājs šķērso otros vārtus, tiek nospiests hronometrs un sākas glābšana. Komanda finišējusi, kad visi tās dalībnieki ar visu inventāru šķērsojuši mērķa līniju, kas novilkta gar krastu visā glāšanas zonas garumā.

Tiek rīkotas arī pašglābšanās sacensības un komandu sacensības, kurās jānovērš vienlaikus vairākas avārijas situācijas. Rezultātus nosaka pēc glābšanai patērētā laika.

Glābšanas paņēmieni aprakstīti nākamajā nodaļā. Tie jāizraugās atkarībā no upes īpatnībām. Ieteicams sagatavot rezerves variantus – nav glīti ļaut biedriem aizpeldēt pa upi lejup, ja iecerētais uzvaras stiķis nav izdevies...

Ūdenstūrisma tehnikas sacensības – tas ir frīstails laivās, kura neierobežotajā dažādībā ir vēl daudz jaunatklājamu veidu un disciplīnu. Tadēļ ikvienu “maču” rīkotājiem jācenšas ar attapību un izdomu sagādāt dalībniekiem kādu interesantu sportisku pārsteigumu.

 

Turpmāk vēl.


Klubs > Tēmas > Padomi

Lapu uztur: Inno.web