Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

PADOMI

 

 

Visu laiku lasītākie padomi
Inventārs. [6]
Laivošana pa lēto. [9]
Peldlīdzekļi. Kas ir kas? [6]
Vispārējs Latvijas upju apskats. [2]
Laivā pa upēm. 80-to gadu ūdenstūrisma macību bestselleris! [22]

 

Aktuālākās tēmas diskusijās
No kā sastāv upe? [3]
Vispārējs Latvijas upju apskats [2]
"Zvaigžņu testi" - kas tas ir? [44]
Pacietīgu nepacietību! [8]
Kā dzīvot aukstā ūdenī [22]

 

 

Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv

 

Upju braukšanas stratēģija

K.Celmiņš pēc www.coloradokayaking.com, 21.11.2005

Komentāri [15]

 

Ziemeļitālija, Piemonte 2005, upe Sesia. Foto: Iļja
 

Braucot ar kajaku dažādos grupu sastāvos ir redzams, ka katrai grupai ir atšķirīga braukšanas stratēģija,


Braucot ar kajaku dažādos grupu sastāvos ir redzams, ka katrai grupai ir atšķirīga braukšanas stratēģija, tā izstrādājas pakāpeniski līdz ar uzkrāto pieredzi. Ir dažas grupas, kas piebraukušas pie upes haotiski sāk skraidīt gar krastu snaikstot kaklus, kas liecina par akūtu informācijas trūkumu. Nav svarīgi vai jūs braucat pa II vai V+ kategorijas upi, vai jums ir vienas dienas izbrauciens vai vairāku dienu pārgājiens, svarīga ir vienota grupas stratēģija kā jūsu komanda sadarbojas krāčainā upē.

 

Labas stratēģijas pamatu pamats ir iepriekšēju plānu apspriešana ar saviem laivu biedriem. Katram baram parasti izvirzās kāds līderis (braucienos ar kajakiem parasti, tas ir pieredzes bagātākais) sauksim to par grupas vadītāju. Grupas vadītājam ir jāpārliecinās vai visi grupas dalībnieki ir lasījuši aprakstus, vai kādā citādā ceļā smēlušies priekšā stāvošās upes sarežģītību un tajā esošos šķēršļus, ja nav tad tas ir jādara nekavējoties. Tas ir ļoti svarīgi, jo ir bijuši gadījumi kad vīri sarunā, ka brauks uz foršu upi, bet kad aizbrauc, kāds mazāk pazīstams grupas loceklis piecmetrīgu ūdenskritumu grasās lekt ar “Enigmu”*. Tāpēc veltiet visas pūles, lai atrastu un iepazītos ar pēc iespējas vairākiem upes aprakstiem un pastāstiet par tiem arī saviem draugiem. Protams, ka viņi var šausmināties uz kādu elli jūs viņus grasāties aizvilināt, bet arī tas ir svarīgs stratēģisks gājiens. Kāpēc? Tāpēc, ka izlasot aprastu jūs novērtējat savas spējas pievarēt šo upi.

 

Komunikācija

Tā nu jūs stāvat pilnā ekipējumā, (kajaks upes krastā, airis rokā, peldveste un ķivere aizsprādzētas, metamais maiss rokas stiepiena attālumā), briesmīgas krāces vēl redzēt nevar, bet aiz līkuma notiek kaut kas aizdomīgs. Tāpēc pirms vēl jūs balsi nomāc krāču šalkoņa un ūdenskrituma duna grupai ir jāvienojas par neverbālo komunikāciju. Jums ir jānorunā kādus roku un arī airu signālus jūs lietosiet, jo ikviens, kas kādreiz traucies pa satrakotu upi ir izbaudījis cik grūti ir sadzirdēt ko saka blakus esošai, kur nu pretējā krastā, pārdesmit metrus lejpus krāces esošais. Sarunas un spriedelēšana upes krastā jāatstāj uz vēlāku laiku - krogā pie alus kausa pēc brauciena, vakarā pie ugunskura. Saprotiet, jo sarežģītāka būs upe, jo sarežģītāki būs arī krasta apstākļi, tā nebūs zaļa pļava, bieži vien skatu uz krāces izeju aizsedz asi pagriezieni un kā likums to iekšmalās esošie “žandarmi”, vai klintis, kas jums traucēs atgriezties pie biedriem un izstāstīt kas viņiem jādara. Un jums gribi negribi būs jālieto zīmju valoda, gan, lai operatīvi sniegtu informācija, ka viss ir kārtībā, gan par izlūkošanas laikā redzēto, vēlamo trajektoriju.... vienalga, signālus un to nozīme kurus jūs lietojat ir jāzina visiem grupas dalībniekiem.

 

Protams, ka pastāv arī citas komunikācijas iespējas, rācijas un svilpieni ar signālsvilpi, jo ne vienmēr sevišķi stresa, pārsalšanas situācijās lūpas klausa, lai tās savilktu švilpienam ar muti, signālsvilpi izmanto arī, lai pievērstu uzmanību pirms signālzīmju noraidīšanas. Šāda sazināšanās ir vajadzīga, ja jūs gaidāt atstraumē pirms krāces, kurai izeju redzēt nevar un grupas biedrs, kurš ir nobraucis (vai kāds no krastā esošajiem drošinātājiem) jūs informē par notikušo un jūs pieņemat attiecīgu lēmumu par savu rīcību turpmākajos mirkļos. Jebkurā gadījumā vai jūs patapināt beigās raksturotus vai pašu izdomātu roku signālus un lietojiet tos.

Ja ikviens no grupas pārzina žestu komunikācijas sistēmu un grupa izlemj, ka upe pēc apraksta atbilst grupas spējām un tajā ir atbilstošs ūdens līmenis. Upes grūtību pakāpe ir piemērota grupas vidējam līmenim, atcerieties, ķēde ir tik stipra cik stiprs ir tās vājākais posms jūs atiraties no krasta. Protams, ne visi reizē! Sākumā brauc kāds no ar pieredzi, vai grupas vadītājs, līdz pirmajai atstraumei, kas ir pārskatāmības robežās no starta un signalizē pārējiem ko darīt. Nākamais kajakeris brauc nedaudz zemāk par pirmo atrod nākamo atstraumi un atkal signalizē pārējiem, tādā garā turpina arī pārējie līdz tiek sasniegta krāce, kuru no laivas, gaitā izlūkot nevar. Braukšana izlūkojot no laivas, protams, ir atkarīgs no grupas pieredzes, kā arī no tā cik zināma un pazīstama ir upe. Gadījumā, ja vadošās laivas kajakeris ierauga krāci, kas jāizlūko, viņam ir jādod signāls stot visi atstraumēs, jāstāj krastā un jāiet krāce izlūko un jādod tālākie signāli, gan par kustības līniju, nepieciešamību katram pašam izlūkot, drošināt vai apnest šo krāci.

 

*Ārkārtējs gadījums Gadījumā, ja vadošā laiva ir pašāvusi garām pēdējai atstraumei pirms krāces un izskatās, ka pārējiem to tomēr labāk izlūkot, vai vismaz pagaidīt, kamēr nelaimes putns vadošajā laivā to izbrauks pats un dos tālākus norādījumus viņam ir jādod signāls. Stop, visi atstarumēs! Labāk lai ir mēslos lien viens nekā tajos ieperas visa grupa. Šādā situācijā pārējiem nevajag tupēt laivās un garlaikoti noraugoties horizonta virzienā sevi izklaidējot ar anekdotēm ik pa laikam izsakot dzēlīgas piezīmes par nelaimes putnu, bet gan kādam naski ir jālec krastā un ekipētam ar metamo maisu jāiet drošināt karstgalvi. Tāpēc vadošajai laiva svarīgi ir nepalaist garām pēdējo reālo atstraumi pirms krāces, šis attālums ir tieši proporcionāls grupas lielumam, jo lielāka grupa, jo laicīgāk jādod signāls, lai grupas biedri var droši piestāt krastā. Tātad jebkurā gadījumā pēc signāla stop visi atstraumēs, grupa gaida vadošās laivas airētāja nākamo signālu, kas varbūt ejam skatīties visi, vai pagaidiet, kamēr es paskatīšos, jo krastā esošais var labāk pārskatīt upi. Ejot izlūkot nekautrējieties paķert līdzi metamo maisu.

 

Upe nav vienlaidus konveijera lente tā dalās posmos, atsevišķās krācēs.

 

Izlūkošana

Laikā kad krāce tiek izlūkota no krasta jums uzmanība jāvelta daudzām lietām. Krāci analizējiet no tās beigām, izejas. Sarežģītu krāču izlūkošana sākot no augšas ir biežāk pieļautā kļūda, jo dažkārt tieši krāces lejas daļā esoši šķēršļi (koks pāri upei, sifons, necaursitama muca) tajā rada sevišķi bīstamus apstākļus, kā dēļ visa krāce labāk jāapnes. Nākamais ir apskatīt vai pēc krāces ir atstraume kur piestāt un izkāpt krastā. Protams, lai apskatītu krāces beigas jūs jau esat uzmetis pāris mirkļus krāces augšgalam, un ievērtējis pāris kritumus, mucas, tagad ejot uz startu rūpīgi izpētiet krāci, ievērojiet zīmīgās vietas, akmeņus, kas ļaus jums orientēties, lai noturētu vajadzīgo kustības trajektoriju, lai izvairītos no šķēršļiem un neaizmirstiet, ka sēžot laivā jūs uz to visu raudzīsieties no cita redzes leņķa. Ar izlūkošanu nesteidzieties, bet arī lieki nevilcinieties, un skatieties ne tikai uz šausmīgo mucu krāces vidū, bet arī zem kājām!

 

Kajaka kustības līnijas trajektorija krācē ir atkarīga no izvēlētās ieejas tajā nomarķējiet to, un šajā mirklī uzdodiet sev jautājumu vai mana barukšanas prasme atbilst tam, lai veiksmīgi krāci izbrauktu no starta līdz finiša atstraumei, kā ir ar pārējiem? Finālā jums ir jāpieņem lēmums vai krāce ir pietiekoši droša, lai to brauktu arī citi un jūs varat dot atbilstošu signālu, vai arī jums ir jāsignalizē, ka labāk katram pašam izlūkot un izlemt braukt vai apnest. Šajā mirklī grupās prasti iestājas apmulsums un apjukums, katrs staigā drūmi nomākts domās apcerot iespējamos “aglī scenarī”. Pats trakākais ir, ja grupu šķeļ upe un viena grupas daļa skraida gar vienu krastu otra gar otru. Sazinieties ar zīmēm ar pretējo krastu, ja viņi nolēmuši apnest, bet jūs braukt vienojaties par darbību secību. Viņi apnes, drošina, filmē un jūs braucat. Ja arī viņi brauc arī tad sazinoties ar zīmēm vienojaties par darbību secību. Izlieciet drošināšanu un dodiet signālu - visi gatavi atirieties no krasta un baudiet krāci.

 

Ja nevar sarunāties un jums kādam ir jāraksturo krāce izmantojot signālus, vispirms raksturojiet krāci – vai tā ir gara, kādi šķērši tur ir, cik sliekšņu, kurā pusē ir droša atstraume – finišs. Tālāk raksturojies vēlamo/ jūsuprāt drošāko trajektoriju.

 

Atcerieties, ka drošība ir galvenais un tāpēc, ja kāds jūtas nepārliecināts, lai brauktu krāci bez izlūkošanas tas, protams, viņam tā ir jāizlūko. Gadījumā, ja kajakeru grupa ir maza, katrs var izlūkot krāci un izlūkošana neaizņem daudz laika, bet arī tad ir jāievēro sekojoši priekšnosacījumi. Dodoties izlūkot visa grupa uzreiz ņemiet līdzi metamos maisus un foto/video tehniku (ja tāda ir) izlūkojot no krasta vienojaties par secību, kas brauks pirmais, kas drošinās, fotografēs, filmēs. Ieņēmuši pozīcijas sazināties ar signāliem par katra “posteņa” un misijas izpildītāja gatavību. Braucot lielās grupās izlūkošana visiem barā aizņem daudz laika, tāpēc efektīvāk šādos gadījumos, ja krāci izlūko daži “izredzētie” kuri raksturo krāci un drošina, kamēr citi brauc. Atcerieties, lai viss augstāk minētais ritētu gludi jums laicīgi jāizstrādā savas grupas stratēģija un jāvienojas par signāliem.

 

Drošināšana

Drošināšana ir ļoti svarīga kajakošanas daļa. Pirmkārt ir jāprot pašdrošināsana – braucot III, IV... grūtību kategoriju ir jābūt bumbu drošai eskimosa apgrieziena prasmei. Katram. KATRAM grupas kajakerim ir jāprot rīkoties ar metamo maisu. Latvijā vienīgā vieta kur to apmāca organizēti ir Campo kajak kursi, protams, to var apgūt pašmācības ceļā, vai arī zakardonom.... Lai pareizi izliktu drošināšanu krāces izlūkošanas laikā jānovērtē bīstamās vietas, kurās varētu attīstīties “aglī scenarī”, “atstrels” un pelde. Ja krāce ir gara tad drošināšana jāizliek vairākās vietās, pie mucām, iespējamām pinninga vietām uc, drošināšana jāliek vietā, kur veidojas mikro atstraumes, ūdens plūsmas, kas palīdz cietušo izvilkt krastā. Nopietnās vietās turiet pa tvērienam arī rezerves (kolēģa) metamo maisu. Dažkārt ir pilnīgi pietiekami, ja drošināšana ir krāces beigās.

 

Padomi

•  ja jūs drošināt pie iespaidīgas mucas, stāviet lejpus tās, izpētiet straumes, ar tādu aprēķinu, lai avarējušo kajakeri straume palīdzētu iznest krastā. Vairums gadījumos tiek pieļauta kļūda stāvot tieši pie mucas, kā rezultātā cietušais satverot metamā striķa galu drošinātāju ierauj upē un viena peldētāja vietā ir divi.

•  ja jūs esat cietušais nekad neķerieties pie metamā maisiņa, tajā vēl ir aukla, un jūs attālināsieties un iespējams ieskalosieties nākamajā krācē.

 

Signāli

Visi gatavi – pacelta uz augšu izstiepta roka, rokā var būt airis;

Stop visi krastā/atstraumē – horizontāli virs galvas pacelts airis, turot abās rokās savādāk jau nevar;

Drošināšana – kustība, kas atdarina metamā maisa mešanu;

Ok – sāniski uz augšu pastieptaroka lokveida kustība;

Airē pa labi – ar skatu pret straumi pa kreisi izstiepta vai māta KREISĀ roka;

Airē pa kreisi - tas pats tikai labā;

Taisni – uz augšu izstiepta plauksta vertikāli, tiek piesista pret pieri/ķiveri, cirvītis;

Muca – abas rokas sāniski veic apļveida kustības, jo plašāk, jo muca lielāka;

Ūdenskritums – delms/roka vertikāli plauksta horizontāli veic lokveida kustību līdz 45 grādu leņķim, jo augstāk izslieta roka, jo augstāks ūdens kritums;

Sifons – kustība, kas atdarina ūdens noraušanu tualetē;

 

Esiet radoši izdomājiet savus signālus un lietojiet tos.

 

*“Enigma” ir skvuirt tipa laiva akrobātikai ezeros, ļoti plakana, smailiem galiem, asām kantēm un ar mazu tilpumu, nav piemērota braukšanai pa augstāk kā par II kategorijas upēm, bet ir bijuši šādi pašnāvnieciski mēģinājumi.


Klubs > Tēmas > Padomi

Lapu uztur: Inno.web