Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

PADOMI

 

 

Laivā pa upēm. 5. fragments: Eskimosu apgrieziens.

Andris Stavro, 26.10.2005

Komentāri [6]

 

Autora piezīme: materiāls tapis pirms 20 gadiem

 

1597. gadā arhibīskaps Olafs Magnusons no Upsalas (Zviedrijā) savā grāmatā par ziemeļiem aprakstīja īpatnējas laivas, ar kurām eskimosi neparasti ātri un droši braukuši pa jūru un pat varējuši nirt.

 

Viens no diviem – tās bijušas pirmās zemūdenes vai...

Tie, kas pirmoreiz redz eskimosu apgriezienu, netic, ka šāds paņēmiens iespējams. Apziņā nostiprinājies šāds stereotips : “Laiva apgāžas? Tātad avārija. Palīgā!” Kad airētājs apgriežas ar klāju uz augšu, viņi samulsuši jautā: “Jūs atspiedāties ar airi pret upes gultni, vai ne?”

Nē, pret ūdeni! Turklāt to izdarīt ir gluži vienkārši. Ja labi attīstīt vestibulārais aparāts, eskimosu apgriezienu var apgūt nedaudzās minūtēs. Lai iemācītos ciešami airēt, vajadzīgi vairāki gadi...

Tomēr diena, kad pirmoreiz izdodas “uzcelties”, ir svētki, kurus atceras, kamēr vien airē. Eskimosu apgrieziens atbrīvo no daudzām nepatikšanām gan airētāju, gan tos, kas viņu drošina. Gan treniņā, gan pārgājienā, gan sacensībās tas ļauj justies, kā zivij ūdenī.

Eskimosu apgrieziens jāprot ļoti labi, jo tā izpildi straujā upē apgrūtina nogurums, aukstums, orientācijas zudums apgāžoties, bailes, sēkļi, akmeņi. Sakults ūdens, gaisa trūkums u.c.

Izmanto divus eskimosa apgrieziena veidus – “skrūvi”un “sviru”. “Skrūve” ir ātrāka un racionālāka, jo to izpilda, turot airi tādā pašā satvērienā kā airējot. “Sviru” turpretī uzskata par drošāku.

 

Eskimosu “skrūve” kajakā

Pats nepatīkamākais – jāapgāžas.

Karājoties laivā ar galvu uz leju, skaitiet līdz trīs. Nomierinājāties? Tad noliecieties uz priekšu (uz augšu!), tuvāk priekšgalam. Pagrieziet airi paralēli laivas garenasij un izceliet virs ūdens blakus bortam.

Lāpstiņu, kas tuvāk priekšgalam, pagrieziet ar iekšpusi pret ūdeni, lai šķautne, kas atrodas tālāk no laivas, būtu nedaudz pacelta. Pasniedzieties ar roku virs ūdens un pārbaudiet, vai lāpstiņa novietota pareizi.

Ar šo lāpstiņu izdariet plašu lokveida īrienu no laivas priekšgala, vienlaikus tuvinot ķermeni ūdens virsmai (13. A zīm.).

 

Neceliet galvu virs ūdens! Atcerieties ko teica Arhimeds: uz priekšmetu, kas iegremdēts šķidrumā, darbojas cēlājspēks, kas vērsts augšup un līdzinās priekšmeta izspiestā ūdens svaram! Ja priekšlaikus ķermeņa augšdaļu pacelsit virs ūdens, virsroku ņems Zemes pievilkšanas spēks un jūs ar brīvās krišanas paātrinājumu iegāzīsities atpakaļ upē.

Kad, lokveida īrienu pabeidzot, airis vērsts perpendikulāri laivas garenasij, ar gurnu enerģisku kustību pagrieziet laivu ar klāju uz augšu (13. B zīm.).

Ar augšējo atbalstu, pēc tam ar sānisko pievilkšanu “ieceliet” sevi laivā jeb it kā pavelciet laivu zem sevis (13. C zīm.).

Saņemiet apsveikumus!

 

Eskimosu “svira” kajakā

Sākums tāpat kā iepriekšējā paņēmienā.

 

Zem ūdens satveriet vienā rokā lāpstiņas galu, otrā – airi šīs lāpstiņas tuvumā.

Atliecieties sānis (vai sānis atpakaļ – sviras “gruzīnu variants”) ar pakausi pret ūdens virsmu. Attālāko lāpstiņu izslejiet virspusē sānis vai tuvāk pakaļgalam (14. A zīm.).

 

Izpildot “skrūvi”, jūs it kā pievilkāties pie aira, turpretī šoreiz spiediet izceltās lāpstiņas ārpusi pret ūdeni taisni lejup vai arī pa loku no laivas pakaļgala, vienlaikus paceļot ķermeņa augšdaļu līdz ūdens līmenim (14. B zīm.).

Ar gurnu enerģisku kustību pagrieziet laivu ar klāju uz augšu, cenšoties ķermeņa augšdaļu paturēt ūdenī!

Turpinot atbalstīties, “ieceliet” sevi laivā (14. C zīm.).

 

Saņemiet apsveikumus!

 

Kanoe laivās eskimosu apgriezienu izpilda līdzīgi, nelielas grūtības sagādā tas, ka kanoista smagumcentrs atrodas augstāk un vienlāpstiņas airis ir īsāks. Kanoe divniekā vienam no ekipāžas pēc apgāšanās jāpārņem airis, pretējā gadījumā var notikt daudz kas, tikai ne vēlamais. Ja iepriekš nebūsit vienojušies, zem ūdens atliks tikai hipnotizēt kolēģi, lai viņš izpilda apgriezienu uz to pašu pusi, uz kuru jūs.

Pareizas gurnu darbības apgūšanai, var izmantot tā saucamo eskimosu tiltu . Apmācāmais, rokas izstiepis taisni, atbalstās pret asistenta laivas priekšgalu, pagriežas ar krūtīm pret ūdens virsmu un iegremdējas, cenšoties nesasvērt laivu. Tad ar gurnu kustību apgāž laivu, pagriež ar klāju uz augšu, atkal apgāž utt.

Kad vingrinājums apgūts, apmācāmais apgāžas, izslej rokas virs ūdens, atrod piebraukušās laivas galu, atbalstās pret to un apgriežas ar klāju uz augšu. Eskimosu tilts noder, ja upē gadās apgāzties un izlaist no rokām airi.

Lai sākumā būtu vieglāk orientēties zem ūdens, ieteicams laivu apgāzt un piecelt vienā un tai pašā pusē. Pēc tam atsāpat uz otru pusi, visbeidzot – pilni apgriezieni par 360 0 . Ja zem ūdens jūtaties neomolīgi, uzlieciet akvalangistu brilles!

 

Rotaļas, kas palīdz pārvarēt bailes no apgāšanās un sekmē eskimosu apgrieziena drošību.

•  Kurš 30 sekundēs izpildīs vairāk apgriezienu? Labs rezultāts – 15. Ginesa rekordu grāmatā rakstīts, ka deviņpadsmitgadīgais anglis Deivids Ansells 1972. gadā 107 minūtēs un 12 sekundēs izpildījis 1004 aogriezienus!

•  Eskimosu apgrieziens, pret ūdeni atbalstoties ar slotu, ar kanoe aira rokturi, ar plaukstām.

•  Uzdevums: zem ūdens iekāpt apgāztā laivā un izpildīt eskimosu apgriezienu.

•  Uzdevums: apgāzties, virs laivas airi un vienas rokas pārlikt otrā, izpildīt eskimosu apgriezienu.

•  Vingrinājums pludmalē: eskimosu apgrieziens, turot starp ceļiem piepūšamo matraci.

•  Eskimosu apgrieziens ar sausiem matiem. Uzmeklējiet akmeni, kas atrodas apmēram ūdens līmenī. Noliecieties sānis, atbalstieties pret akmeni, veliet laivu sev virsū, līdz stāvat uz rokām. Nolaidiet laivu ūdenī otrpus akmenim!

Pie mūsu mērenā klimata pieradušiem cilvēkiem nav iesakāms mācīties eskimosu apgriezienu pavasarīgos Ziemeļu Ledus okeāna temperatūras ūdeņos. Īstais laiks “skrūves” un “sviras” apgūšanai – vasaras tveicīgās dienas, kad treniņnodarbības beigās plunčāšanās sniedz tīkamu atsvaidzinājumu.

 

Eskimosu apgrieziens – kaut arī vērtīgs, tomēr tikai airēšanas palīgelements. Daudz svarīgāk ir pilnveidot neapgāztas laivas vadīšanas meistarību.

 

Turpmāk vēl.


Klubs > Tēmas > Padomi

Lapu uztur: Inno.web