Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

PADOMI

 

 

Visu laiku lasītākie padomi
Laivošana pa lēto. [9]
Inventārs. [6]
Peldlīdzekļi. Kas ir kas? [6]
Vispārējs Latvijas upju apskats. [2]
Laivā pa upēm. 80-to gadu ūdenstūrisma macību bestselleris! [22]

 

Aktuālākās tēmas diskusijās
No kā sastāv upe? [3]
Vispārējs Latvijas upju apskats [2]
"Zvaigžņu testi" - kas tas ir? [45]
Pacietīgu nepacietību! [8]
Kā dzīvot aukstā ūdenī [22]

 

 

Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv

 

Peldlīdzekļi. Kas ir kas?

Jānis Romanovskis, 14.01.2003

Komentāri [6]

 

Upēs sastopamās laivas, pūšļi un to līdzinieki.


 

Kajaks
Kanoe
Smailīte
Katamarāns (kaķis)
Piepūšamā laiva (pūslis)
Plosti un rafti

Kajaks
Kajaks ir vienvietīga, salīdzinoši maza izmēra laiva. Airēšana notiek ar divlāpstiņu (kajaka, smailītes) airi. Airētājs sēž sēdeklī, kas atrodas tuvu pie laivas dibena (visu sēdēšanai paredzēto konstrukciju sauc par kabīni). Airētāja kājas ir izstieptas uz priekšu un balstās pret kāju balstu. Tas ir paredzēts, lai palielinātu kontaktu ar laivu un skarbos brīžos airētājs netiktu izsists no sēdekļa. Kāju balsta novietojumu var mainīt, lai to pielāgotu konkrētajam braucējam.
Kajaka klājs ir segts un lūka nosegta ar priekšautu. Tas neļauj laivai piesmelties ar ūdeni pie pirmās izdevības.
Ļoti svarīgi, lai vienmēr būtu iespēja ātri un viegli izkāpt no laivas (it īpaši apgāztā veidā). Priekšautam ir jābūt noņemšanas lencītei vai cilpai un kabīnei ir jābūt pietiekami liela izmēra, lai izkāpšana no tās nesagādātu grūtības.
Kajaks ir vissportiskākā laiva. Ar to var izbraukt visai sarežģītas vietas un tā kā tas ir neliela izmēra - arī tādas vietas, kur citas laivas vienkārši nelien iekšā. Braukšanai ar kajaku nepieciešamas labas airēšanas tehnikas iemaņas. Tā kā kajaks ir mazs un viegls, to ļoti iespaido straume. Šis apstāklis dod iespēju kajaku izmantot treniņiem - salīdzinoši mierīgā vietā straume uz to iedarbojas tāpat kā spēcīgā krācē uz liela izmēra laivu.

Kajaki iedalās:
Jūras kajaki - gara laiva ar uz augšu paceltu priekšgalu un pakaļgalu. Parasti jūras kajaks ir aprīkots ar atsevišķi noslēdzamiem bagāžas nodalījumiem. Paredzēts braukšanai pa jūru vai citiem atklātiem ūdeņiem;
Slaloma kajaki - sporta vajadzībām paredzēta laiva. Parasti tos izgatavo no stiklaplasta, dažkārt stikla audumu izturības un svara dēļ aizstājot ar oglekļa vai kevlāra šķiedru. Līdz ar to laiva sanāk viegla, tomēr diezgan viegli salaužama - jebkurš trieciens pret akmeni var izsist tai caurumu. Arī smailos galus ir viegli nolauzt. Slaloma kajaku izmērus nosaka airēšanas slaloma noteikumi, tā ka lielu dažādību starp tiem ir velti meklēt;
WW (whitewater) kayaki - visuniversālākā laiva. Tas ir kaut kas pa vidu starp slaloma un rodeo kajaku. Tas tiek izgatavots no polietilēna vai līdzīgiem materiāliem un tāpēc ir praktiski nesalaužams (tiesa, caurumus tomēr var dabūt pret visādiem asumiem - armatūrām, piemēram), tomēr smagāks par slaloma kajaku. Tas ir paredzēts nobraucienam pa straujām upēm. Atbilstošos apstākļos ar to var izpildīt arī dažādus rodeo elementus;
Rodeo kajaki - salīdzinoši vismazākais kajaks. Tāpat kā whitewater, tas ir izgatavots no polietilēna. Rodeo braucēji nekur nebrauc, bet sēž visu dienu vietā, kas tiem ir iepatikusies. Parasti tā ir kāda lieliska muca vai stāvvilnis ar atstraumēm pie krastiem. Rodeo laivas tilpums ir mazs, priekšgals un pakaļgals tai ir plakani un nelieli. Tas ļauj tos viegli "norakt", taisīt sveces, "chartweel", "flatweel" u.c. utt. figūras. Kopumā tas ir kas līdzīgs triālam - ko tik visu nevar izdarīt ar laivu;
Nobrauciena kajaki - ārzemēs pastāv tāda sporta disciplīna kā whitewater nobrauciens - nobrauciens uz ātrumu pa strauju upi. Tāpat kā slalomā, te tiek izmantotas noteiktu izmēru laivas. Tās ir garas un šauras, bieži tiek izgatavotas no stiklaplasta. Latvijā nav populāras;
Izpriecu (recreational, atpūtas) - pēc formas atgādina jūras kajaku, tomēr ir īsāks, var būt ar stūri un, lielākoties, bez bagāžas nodalījumiem. Parasti tiek izgatavots no stiklaplasta, taču arvien biežāk sastopami arī no polietilēna. Parasti šādu laivu lieto mierīgās upēs izbraucieniem "pie dabas". Tai ir diezgan labas ātruma īpašības;
Gludūdens kajaki - sporta laiva gludūdens airēšanai. Tā ir ārkārtīgi nestabila. Tūrismam nav piemērota;
Kanupolo - neliela izmēra laiva, kas atbilst kanupolo spēles noteikumiem. To var izmantot arī tūrismam un treniņiem;
Sit-on-top kajaki - 1 vai 2-vietīgs kajaks, kurā braucēji nesēž iekšā, bet gan virsū un ceļus fiksē šim nolūkam paredzētās cilpās vai vispār nekur. Laivas piemērotas jebkurai laivošanas aktivitātei - no makšķerēšanas līdz sērfošanai pa viļņiem. To nevar piesmelt, taču airētāja pozīcija nodrošina "slapjus" airēšanas apstākļus, kuri ierobežo šo laivu ģeogrāfisko izplatību - mūsu platuma grādos pagaidām nav populārs. Cita lieta - Karību pludmales;
Kanoe
Kanoe laivu vispārējās atšķirības ir:
- kanoe airē ar vienlāpstiņas - kanoe - airi (kaut gan ir iespējams izmantot arī kajaka airi);
- raksturīga ir kanoe airētāja poza - uz viena vai abiem ceļgaliem (tiesa, tūrisma kanoe parasti sēž sēdus).

Kanoe ir lieliski piemērota atpūtas braucieniem pa mierīgām upēm. Tai ir liela celtspēja, praktiski atkrīt mantu novietošanas problēma, jo vietas tajā ir "kā jūra", tai ir diezgan labas gaitas īpašības. Prātīgi airējot, ir labas iespējas saglabāt sausas rokas (un visu pārējo), kas citās laivās praktiski nav iespējams. Sausām rokām tulznas uzberžās daudz mazāk kā slapjām.
Kanoe laivas izgatavo no polietilēna vai līdzīgiem materiāliem, stiklaplasta; ir redzētas arī koka un metāla kanoe. Aktīvisti ir uztaisījuši arī saliekamas kanoe.
Tā kā klājs ir vaļējs, tas ierobežo viļņu augstumu, kuros var doties ar kanoe. Ir iespējams kanoe aprīkot ar piepūšamiem maisiem, kas aizpilda visu tās tilpumu, teorētiski neatstājot vietu ūdenim, bet praksē 100 - 200 litriem (kilogramiem !) ūdens vieta vienmēr atrodās.
Ārzemēs kanoe ir ārkārtīgi populāras tieši "relax tour" jomā; pamazām tās parādās arī Latvijā.
Smailīte

Būtībā arī smaile ir kajaks. Latvijā par smaili ir pieņemts saukt divvietīgu vai trīsvietīgu laivu, ko airē ar kajaka (smailes) airi. Tā kā smaile ir plata, tas gan mēdz būt garāks kā kajaka airis. Parasti ar vārdu smailīte saprot saliekamo smailīti, kaut gan eksistē arī stiklaplasta un tml. nesaliekamas smailes. Smailītes klājs ir daļēji vai pilnīgi slēgts, tā ka ar to var braukt arī spēcīgas krāces. Smailīte var būt aprīkota ar stūri. Kaut arī smaile ir visumā ātrāka kā kanoe, par to, kura laiva ir labāka, var pastrīdēties.
Smailes trūkumi salīdzinot ar kanoe ir:
- maz vietas mantām;
- smailei ir daudz detaļu, kas var pazust vai salūzt;
- smailes ādai ļoti viegli var uztaisīt caurumu (pret to cīnās no ārpuses ādu pret ribām aplīmējot ar protektoru, no iekšpuses - starp ādu un ribām liek paklājiņus);
- ja atbildīgā vietā trubas tiek saliektas, smaili nevar ne salikt, ne izjaukt;
- smaile ir jāsaliek un jāizjauc un tas ir čakars;
- smaile ir rūpīgi jāžāvē, citādi tā sapūs;
- airējot smailīti rokas paliek slapjas vismaz līdz elkoņiem;
- smaile ir sliktāk "apdzīvojama";

Priekšrocības:
- smaile ir ātrāka;
- smailes airis ļauj izmantot vairāk airēšanas tehnikas elementu kā kanoe;
- segtais klājs ļauj smaili izmantot sarežģītākās upēs kā kanoe;
- smaile ir saliekama - līdz ar to to var transportēt ar sabiedrisko transportu.

Jāpiezīmē, ka patreizējais lielais smaiļu īpatsvars ir izskaidrojams tikai un vienīgi ar padomiju - tajā kanoe vienkārši netika ražotas. Visumā smaili var ieteikt kā sportiskāku kuģi, kanoe - kā ērtāku un "ģimeniskāku".
Eksistē arī paštaisītas saliekamās smailes - sauktas par "meistarenēm". Tās ir orientētas uz sportisku braucienu. Ar šādām smailēm ir izietas daudzas 5. kategorijas upes. Galvenās to priekšrocības ir laba manevrējamība un mazs svars.

Katamarāns (kaķis)
Katamarāns ir ļoti universāls braucamrīks; augstākās kategorijās - gandrīz neaizstājams. Tas sastāv no diviem, gaitas virzienā vērstiem, paralēliem baloniem, kurus savieno šķērstrubas. Baloniem drošības nolūkos parasti tiek veidotas vairākas sekcijas un/vai baloni aplīmēti ar protektoru vai veidoti divslāņu baloni - ārējais kalpo kā protektors un satur visu būšanu kopā, iekšējais (lielāks) ir gaisa necaurlaidīgs.
Parasti tiek izmantoti divvietīgi vai četrvietīgi katamarāni. Divvietīgais katamarāns var būt gan smailes, gan kanoe variantā, turklāt smailīškatamarāns (tāds, kurā braucēji sēž viens aiz otra nevis blakus) ir Latvijas ūdeņnieku prerogatīva. Citur pārsvarā izmanto kanoe katamarānus.

Katamarāna priekšrocības ir:
- liela celtspēja;
- laba stabilitāte;
- laba manevrējamība;
- neliels svars;
- uz tā labi var izvietot mantas;
- to nevar piesmelt pat teorētiski;
- tas ir labi "apdzīvojams";

Smailīškatamarāna priekšrocības ir:
- tas ir ievērojami ātrāks;
- tā kā tas ir garāks, ar to ir vieglāk caursist mucas;
- galvenā priekšrocība - braucējiem nav jābūt ekvivalentiem fiziskā ziņā. Tātad, priekšā var nosēdināt "dekoratīvo elementu" - meiteni un airēt uz nebēdu. Kanoe katamarāna gadījumā jūs viņu tikai lamāsiet par to ka viņa nevar paairēt.

Kanoe katamarāna priekšrocības:
- tas ir stabilāks;
- uz tā ir ērtāk sēdēt;
- īrienā var ielikt lielāku spēku;
- tas ir daudz labāk manevrējams.

Četrvietīgie katamarāni ir ļoti pamatīgi kuģi un pamatā ir izmatojami grūtos un sarežģītos maršutos ar spēcīgām krācēm. Protams, ar tiem var braukt arī pa gludu ūdeni, tomēr spēcīgas krāces tiem prasās "pēc definīcijas".

Starp katamarāniem var izdalīt "putras gurķus" - tiem ir paliela diametra, īsi baloni, uz kuriem sēž jāteniski. Šī kategorija jau ir izmirstoša.

Īpašs gadījums ir "bubļiki". Tie ir tipiski Krievijas braucamrīki, tāpēc latviska terminoloģija nav izdomāta. Bubļikam baloni ir kā liela izmēra gredzeni, kas uzslieti vertikāli, nolikti blakus viens otram kādu 4m atstatumā un apakšā savienoti ar trubām. Braucēji (2 vai 4) sēž gredzenos iekšā. Bubļika idejas pamatā ir "vaņka-vstaņka" princips - tas no jebkura stāvokļa atgriežas izejas (normālā) stāvoklī.
Bubļiks ir paredzēts pašnāvnieciskiem braucieniem pa augstākās kategorijas upēm vai posmiem, kas tiek uzskatīti par nebraucamiem.
Banza-a-a-ai !!!

Piepūšamās laivas
Piepūšamās laivas (pūšļi) savas trivialitātes (un cenas) dēļ ir populāra lieta. Izvelc no somas, nosvied to upes krastā, piepūt, samet iekšā mantas, pats vai paši pa virsu, polšu vaļā un braucam. Ūdens šļakst, dziesmas skan. Tāda ir pamata formula braucienam ar pūsli.

Tomēr, salīdzinot to ar citām laivām, paverās diezgan bēdīga aina. Trūkumi:
- pūslī diviem cilvēkiem + mantām, pamatā, ir par maz vietas;
- pūslis iet uz priekšu drausmīgi lēēēni;
- ja caurumu smailē var aizbāzt ar kedu vai pufaiku vai, galu galā, aizlīmēt ar skoču, tad pūslī to nevar vis. Jālīmē kārtīgi, ar līmi, ievērojot tehnoloģiju;
- pūslis viegli piesmeļās un ūdens noteikti satek tur, kur ir kājas;
- no pūšļa itin viegli var izkrist ārā;
- pūslis ir mīksts, tā ka pamanāmos viļņos un mucās tas lokās;
- ar smailes airiem pūšļotāji dod viens otram pa pauri;

priekšrocības:
- pūslim ir vienkārša konstrukcija;
- tas ir ērti pārvadājams;
- tas ir lēts;
- pūslis gludā ūdenī ir stabils;
- pūslis ir labi manevrējams.

Piepūšamās laivas ir dažādas. Par atskaites punktu var ņemt Krievijā ražotu melno vai zaļo "Omega" laivu. Sliktāka par to diez vai pastāv. Labai piepūšamai laivai ir jābūt ar resnākiem baloniem, ar bortos iebūvētiem koka sēdekļiem, ar uzliektu galu un asti, ar piepūšamu dibenu (jebkurā gadījumā piepūšamā laivā der ieklāt piepūšamo matraci vai pāris paklājiņus). Pastāv laivas, kas ir izgatavotas no armēta PVC auduma. Tas ir ievērojami izturīgāks par gumijoto un šādu laivu var piepumpēt daudz cietāku kā parastu; līdz ar to tai uzlabojas gaitas un manevrējamības īpašības.
Lai nu kā, ar piepūšamo laivu savus braucienus ir sācis teju vai katrs laivotājs un jāatzīmē, ka ar liela izmēra piepūšamajām laivām ir izietas arī vismaz 5. kategorijas upes.

Plosti un rafti
Te nav runa par baļķu plostiem, bet gan par piepūšamajiem.
Pamatā ir 3 grupas: PSN, rafti un, kā jau parasti, Krievijā izmantotie brīnumi.
PSN ir jūras glābšanas plosts, kam nogriezts nost viss liekais. Tā ir liela, apaļa gumijas pankūka. Kāpjot tādā iekšā, ir jāapzinās ka kaut kur nokļūt ar to nav galvenais. Pamatā tāds daikts iet pa vējam. Galvenā PSN priekšrocība - tajā var sakāpt daudz cilvēku.
Rafts ir rietumos ražota liela izmēra laiva no PVC vai Hipalona auduma. To parasti piepumpē ļoti cietu, tā ka korpuss kļūst stingrs un pazūd daudzi piepūšamo laivu trūkumi. Unikāls risinājums - rafta dibens nav vienlaidus, bet ar caurumiem. Pa tiem ūdens, kas salīst iekšā, iztek laukā līdz ar to pārvērsdams defektu par efektu. Rafts ir piemērots sarežģītām un jaudīgām upēm. Priekšrocība pār katamarānu - tas ir vieglāk manevrējams; trūkums - no tā ir vieglāk izkrist un rafti ir dārgi.

Krievijā lielām un jaudīgām upēm izmanto savus darinājumus. Tie ir liela izmēra baloni, kas novietoti šķērsām straumei un kurus kopā satur pamatīgs koka rāmis. Šādu plostu airē ar varen gariem irkļiem - pa vienam priekšā un aizmugurē. Katru šādu irkli (airi?), stāvot kājās uz plosta klāja, valda vismaz divi vīri. Šāds plosts peld uz leju ar straumes ātrumu un to airē tikai šķērsām straumei. Plosta piestāšana malā un drošināšana ir vesela zinātne, kurā netiek izmantotas virves kas tievākas par 8mm.

Klubs > Tēmas > Padomi

Lapu uztur: Inno.web