Tēmas
Jaunumi
Pasākumi
Piedzīvojumi
Ekspedīcijas
Viedoklis
Padomi
Diskusijas
Foto
Kalendārs
Saites
Par klubu
 
Laivas
Laivas
Laivas
   

RegisterLogin
Kāpēc reģistrēties
 
 

JAUNUMI

 

 

Visu laiku lasītākie jaunumi
Campo laivu noma. [7]
Laivas līzingā! [29]
Ūdens ziņas. [348]
Fotogalerijas. [2]
Ceļvedis "Laivā pa Abavu un Ventu". [14]

 

Aktuālākās tēmas diskusijās
Atvadamies no Viktora Zvirbuļa [2]
Ūdens ziņas [348]
Sezonas izpārdošana [10]
AXA ceļojumu paka [2]
Campo adreses maiņa [8]

 

 

Neturi sveci zem pūra! Ļauj mums mācīties no tavām kļūdām kā mēs tev nesakām par savējām... Atsūti mums savu redzējumu par labu laivu, sliktu telti vai izdevušos pasākumu. campo@laivas.lv

 

Vai kanoe laiva ir stabila?

, 17.01.2003

Komentāri [3]

 

Tas ir atkarīgs no tā par kādu kanoe ir runa. Šaubos vai kāds sagaida jebkādu stabilitāti no sacīkšu braucamā, kura izmēri un forma ir optimizēti ātrumam un kurš paredzēts profesionālam airētājam. Citādi ir ar tūrisma kanoe. To izvēle ir plaša un braucējam ir iespēja pašam lemt par to kas ir svarīgāks - airēšanas efektivitāte vai stabilitāte. Te vienmēr jāmeklē kompromiss, jo abas šīs lietas ir grūti savienojamas, tāpat kā kursa noturība un manerējamība, ātrums un celtspēja utt.
Vispārīgā gadījumā mums būtu jāapskata visi kanoe dizaina aspekti - garums, platums, dziļums, šķērsgriezuma un garengriezuma profils un to ietekme uz laivas raksturu, bet laika un vietas ekonomijai izdarīsim vienu vienkāršotu pieņēmumu: garas laivas labāk slīd, bet īsās labāk grozās.

Bet stabilitāte? Vispārīgā gadījumā var apgalvot arī to, ka garākas laivas ir arī stabilākas, bet šeit galvenā nozīme ir ūdens un kanoe saskarsmes laukumam un mazāk garumam. Noteicošā ietekme stablitātes lietās ir laivas šķērsgriezuma profilam.
Apskatīsim četrus galvenos šķērsprofila veidus, kādi sastopami kanoe būvē un apskatīsim to īpašības.

1. Plakans. Izplatīts risinājums. Būtībā makšķernieku braucamais. Šīm laivām ir slikti pilnīgi visi rādītāji, izņemot cenu. Īpaši dinamiskie, galvenokāt šī risinājuma lielās virsmas/tilpuma attiecības dēļ. Šīs laivas ir stabilas stāvot gludā ūdenī, bet neparedzamas viļņos un pie sāniskas sagāzšanas (skat. zīm. Dinamiskā stabilitāte). Laiva rada mānīgu stabilitātes sajūtu (sauktu arī par sākotnējo stabilitāti) iesācējiem, taču, būtībā, ir bīstama reālos ūdens apstākļos, jo sekundārā stabilitāte ir slikta.


2. "Shallow arch" jeb ieapaļš profils ir raksturīgs kvalitatīva dizaina kanoe laivām. Labi dinamiskie rādītāji, paredzama uzvedība reālos ūdens apstākļos. Laba sākotnējā un izcila sekundārā stabilitāte. Skat. shēmu "Dinamiskā stabilitāte".


3. V-veida profils. Ļoti līdzīgs risinājums iepriekšējam. Laivu būvētāji strīdas par to, kurš risinājums labāks, bet teorija saka, ka šī forma ir nedaudz mazāk efektīva un ar dziļāku iegrimi.


4. Apaļš. Sastopams tikai sacīkšu laivās. Pilnīgs pretpols plakandibena laivām - neatkarīgi no sagāzuma leņķa, ūdenslīnijas profils nemainās, kas nozīmē neko vairāk kā to, ka sākotnējās stabilitātes šīm laivām nav vispār. Ļoti ātras un ļoti nestabilas.


Secinājums. Laivas, kuras pirmajā brīdī šķiet nestabilas un prasa nelielu treniņu sākotnējo iemaņu apgūšanai, īstenībā ir daudz stabilākas, drošākas un pateicīgākas reālos ūdens apstākļos.


Klubs > Tēmas > Jaunumi

Lapu uztur: Inno.web